Chrastavské nádraží 

12.11.2021
Chrastava-nádraží kolem roku 1907 (archiv J.Peterka)
Chrastava-nádraží kolem roku 1907 (archiv J.Peterka)
Chrastavské nádraží 1898-z kalendáře 2012 Železniční historické pohlednice Libereckého kraje
Chrastavské nádraží 1898-z kalendáře 2012 Železniční historické pohlednice Libereckého kraje
Chrastavské nádraží 1905-z kalendáře 2012 Železniční historické pohlednice Libereckého kraje
Chrastavské nádraží 1905-z kalendáře 2012 Železniční historické pohlednice Libereckého kraje

Pár fotografií vlakového nádraží z konce roku 2004, před velkou rekonstrukcí v r. 2005.

(archiv Pavel Štekl)

Rekonstrukce železniční stanice Chrastava

O modernizaci stanic Chrastava a Hrádek nad Nisou se mluví už dlouhé roky, ale nyní jsou již na stole konkrétní časové harmonogramy a postupy.

Správa železnic připravuje kompletní rekonstrukci stanic Chrastava a Hrádek nad Nisou, a to včetně modernizace technologického zařízení trati v úseku z Liberce až po polskou hranici. Projekt propojuje funkčnost, bezpečnost, udržitelnost a estetiku. Správa železnic od realizace stavby očekává zejména zkrácení staničních provozních intervalů, zajištění bezpečnosti a spolehlivosti železnice a zvýšení komfortu pro cestující. "Hlavním přínosem stavby bude úspora času při křižování vlaků, výrazné zlepšení nevyhovujícího stavu trati i stanic a zvýšení kultury cestování," uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Toto se mimo jiné uvádí v tiskové zprávě, kterou vydala Správa železnic už před dvěma lety.

"V Chrastavě by měl být vybudován i nový podchod, který povede nejen na nástupiště jako takové, ale až do přilehlé průmyslové zóny. Dále se podařilo prosadit, že bude rozšířen, prohlouben a zvýšen podjezd pro nákladní i osobní auta v rámci viaduktu vedle hlavní nádražní budovy. Podle povzbuzujícího vyjádření, které mám nyní od Správy železnic k dispozici, vyplývá, že 15. března bylo vyhlášeno výběrové řízení na zhotovitele rekonstrukce stanice v Chrastavě. Úvodní přípravné práce by měly začít na podzim 2024. Hlavní stavební práce jsou podle vyjádření plánovány na červen až říjen 2025. Počítá se s náhradní autobusovou dopravou. Rozhodující ovšem budou finance, protože celá akce vyjde na více než miliardu korun. Doufám tedy, že ministr dopravy peníze zablokuje tak, aby se stavba příští rok skutečně realizovala." Řekl starosta Chrastavy Michael Canov.

Modernizaci stanice a trati využije Chrastava k tomu, že nechá zrekonstruovat železniční přejezd v Andělské Hoře. "Po dobu výluky trati nechá město upravit poměry na přejezdu, které jsou nevyhovující hlavně pro nákladní auta a autobusy." Doplnil starosta Michael Canov.